brooklyn sunrise

Jag älskar att vakna med utsikt över himlen. Ni vet, när man fortfarande ligger ner i sängen, tittar ut genom fönstret och och inte ser något annat än kanske ett par taknockar och skorstenar – eller som här, trädtoppar. Min första dag som 32-åring vaknade jag i Bushwick, Brooklyn, en helt okristlig tid, och möttes av en himmel som glödde. Jag skulle åka hem några dagar senare och hade ångest över att tömma det där lilla, kala rummet och latinogangsterkvarteren som jag och min syster hade flyttat till någon månad tidigare. När jag låg där och tittade på himlen som gick från ljusgul till neonrosa till guld till blå, då var det som om bara jag och stan sågs, lite i hemlighet – det var bara vi två uppe, och tillsammans bestämde vi att jag skulle komma tillbaka en dag. Den där soluppgången väljer jag till alla möjliga bakgrunder och skärmar, och den påminner mig om känslan från den morgonen: hopp.

Här i Luxemburg är himlen först isigt vit för att sen långsamt bli mer och mer blå, en nyans i taget. Vår granne har en tupp som börjar gala någonstans halvvägs genom gryningen, och är klockan kring sju börjar klockringningen i bykyrkan som hör till vår stadsdel (och med stadsdel menar jag by). Damen som bor ovanför oss drar upp sina jalusier och solen kryper sakta över kanten på den skogsklädda kulle som skuggar dalen vi bor i. Gårdagen kanske inte alltid blev riktigt som man hade tänkt sig, men nu har vi plötsligt en ny chans*. God morgon!

Jonas Hassen Khemiri har så klart lyckats fånga den här obesvarade kärleken till NYC perfekt… http://www.asymptotejournal.com/article.php?cat=Fiction&id=11

* Ni kan tycka att jag är cheesy, men ni kan inte ta min kärlek till mornar ifrån mig! https://www.youtube.com/watch?v=gQn6xZ-LiLM

 

 

One response to “

  1. Jobbar fortfarande på att bli en morgonperson. Och blir det mer och mer, dock inte så mycket av fri vilja, men insett hur fantastiskt det är när man känner att man upplevt hur mycket som helst, och klockan är bara 9. Och hurra till nytt blogginlägg!

Kommentera

