time to play

Rui Moreira at Mudam

 

Det är tisdag kväll i februari och dags att dra sig upp ur den sega, slemmiga och trötta vinterdepressionen. Jag har sett en konstföreläsning som jag vill gå på, så R och jag möts upp vid det pampiga huvudpostkontoret – luxemburgarnas allmänna träffpunkt – och fortsätter till kasinot. Luxemburgs kasino är inget kasino längre, utan har gjorts om till ett konstgalleri. De har fina, ljusa lokaler, spännande och aktuella utställningar som tar en timme (eller eventuellt lite till om man drömmer bort sig helt) och dessutom ett litet konstbibliotek där de håller föreläsningar med konstexperter, föreläsare och konstnärer.

Vi ser en utställning om ny grafisk konst med politiska syften och fastnar framför en affisch med titeln Drone survival guide. En guide för hur du överlever attacker från drönare. De svarta siluetterna av olika typer av plan är tryckta på ett speglande silverpapper, bredvid var och en av dem visar symboler om de används för spaning eller dödande (mördande), all information står på både engelska och arabiska. Konst eller samhällsinformation? …*

När kvällens föreläsning börjar, inleds den på franska med en presentation av tio aktuella konstnärer med rötter eller bosatta i Luxemburg. En av konstnärerna kommer upp på scen och berättar mer om sin konst – på tyska. När den första föreläsaren är klar ska ännu en konstnär berätta om sina verk, och han väljer att göra det på engelska; ”Så får ni en paus i tolkandet!”. En föreläsning som flyter mellan tre olika språk lika lätt som klumpar av gammalt snö rinner av de luxemburgska taken i februarisolen. Inget konstigt med det, inte i Luxemburg.

Två andra fantastiska konstmuséer i krokarna – bilden i dagens inlägg kommer från Mudam:

http://www.mudam.lu/

http://www.musees.strasbourg.eu/index.php?page=mamcs-en

*Av en slump läste vi dagen efter en intervju med den franske filosofen Grégoire Chamayou, som skrivit en bok om drönare och hur de suddar ut gränserna mellan krig och slakt. ” Without combat, how can you tell the difference, on a screen, between the silhouette of a non-combatant and that of a combatant? You can’t.” Affischen vi såg illustrerar intervjun. Läs!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s