Inflygning

Sun setting over Beggen, Luxembourg

Sun setting over Beggen, Luxembourg

Från Köpenhamn tar det bara 70 minuter med flyget. När vi börjar gå ner för landning i Luxemburg glider vi över tusen nyanser av grönt, fält på skog på fält på äng. Det är konstigt tomt; en traktor plöjer en åker, en urvattnad remsa med bilar kör ut från stan. Jag ser slott som kastar långa skuggor över tjusiga trädgårdar. På en fotbollsplan står en ensam person, hans skugga sträcker sig över halva planen i det gyllene kvällsljuset. Vart har de andra i laget tagit vägen? Jag försöker tänka mig in i huvudet på traktorföraren, spelaren utan lag, jag tänker på att de har en vardag här. Att jag också kommer att ha det snart. Det här med att sitta på ett plan som går in för landning, veta att när jag kliver av planet är jag officiellt ensam i en ny värld – det är en månlandning i miniformat. Långsamma förundrade steg, lika delar kämpaglöd, pirr och osäkerhet. Mod.

Jag har det lätt: ett jobb som väntar på mig, en internationell organisation som ser till att jag går kurser i integration och konflikthantering vid kulturkrockar. Jag kan ett av landets tre officiella språk, vet att jag kommer att kunna göra mig förstådd – i mataffären, på tågstationen, hos läkaren. Jag trycker pannan mot det kalla flygplansfönstret, försöker hålla kvar fotbollsplanen med blicken ett tag till. Tänker på den som sitter på ett flyg mot ett nytt land, utan ett språk eller ett välkomstpaket från EU-kommissionen. Utan att veta om man kommer att få stanna.

Jag har det lätt. Upprepar det ett par gånger för mig själv när jag skör och trött släpar ut mina två väskor från flygplatsen.

Det kommer ett meddelande: ”First thing imorgon: gå till Oberweis på Grand-Rue och beställ en amandin. Du kommer inte ångra dig!!”. Det räcker med att gå in på Oberweis hemsida för att ana att E har alldeles rätt. Vi kommer nog att börja gilla varandra, jag och Luxemburg.

http://www.oberweis.lu

2 responses to “Inflygning

Kommentera

