Glassigt

Strandliv

Inte bara Barcelona har en stadsstrand; tio minuter per buss från köpcentret Kamppi ligger Hietaniemi strand, Hietsu. Den är inte stor, men det är en sandstrand och det finns både café och en strandklubb med dj-spelningar. Fötterna hinner domna i det kalla vattnet innan man har kommit ut på ett simvänligt djup, vattnet smakar salt som vid Medelhavet och svalkar fint efter flera timmars beachvolleyspel. Sommarlovslediga tonåringar spanar på varandra, vi äldre spanar precis lika mycket. På stranden – biitsi på finsk slang – står fem nät uppspända och vid varje nät är en match igång. Vi har redan spelat i tre timmar och de flesta börjar bli både hungriga och trötta, men efter varje match är förlorarna för sugna på revansch och vinnarna för kaxiga för att någon ska vilja packa ihop för dagen. Värmen kom plötsligt – det har varit över 25 grader varmt i en hel vecka.

Nästa gång jag är på stranden är dagen innan jag ska åka hem. Det har precis regnat, sanden ligger hårt packad och ett enda nät står uppspänt. Det är strandvakterna som spelar, undrar om de har varit ensamma på stranden hela dagen. Jag har en klump i magen och försöker förstå att det snart är dags att vinka hejdå till mitt nya liv i Finland. K och jag tröstar oss med varsin glass från Helsingfors glassfabrik: två enorma kulor blir en halvliter var, så ingen av oss kommer behöva middag i kväll …
Det första vi alltid har gjort när vi kommer till finska lappmarkerna med mamma är att gå ner till glasskiosken på byn och köpa oss en strut. Mamma tar alltid klassikern tigerglass, vanilj med apelsinrippel, och jag tar alltid lakrits – fortfarande bättre i Finland än i Sverige. Nu tänker jag att jag är tillbaka i Helsingfors igen innan vädret har blivit för kallt för en match och en glass till.

http://www.helsinginjaatelotehdas.fi/

Kommentera

