där allting andas kärlek

där allting andas kärlek

Han skakar ut filten och brer noggrant ut den över gröngräset. Platsen han har valt är en liten fläck precis vid en av fontänerna, den där två enorma rovfåglar i sten lurar över vattnet och vita och rosa näckrosor flyter på ytan. På filten packar han upp en ask jordgubbar, ett par cider och två färdigförpackade smörgåsar. En geting surrar kring blomman precis bredvid mig, min finska deckare ligger bortglömd i knät medan jag sitter och spanar. Killen på filten har en rutig flanellskjorta och ser lite nervös ut, han sitter och fipplar med sin telefon medan han väntar. En tjej har siktat in sig på filten – jag visste det, en dejt! Hon har en ärmlös skjortklänning och en säckig väska, knut högt på huvudet och ett par John Lennon-runda glasögon med knallröda skalmar. Han försöker att inte kasta sig upp från filten för att krama om henne, se lagom cool ut. Båda glada men lite blyga ändå. Jag gissar för mig själv på dejt nummer två, kanske tre. Paret sitter lite för långt bort från mig för att jag ska kunna tjuvlyssna, så jag slutar stirra och återgår till min deckare. De spanande rovfåglarna mitt i det blommande paradiset känns på något sätt som en passande kuliss för mordet medelst ångvält som jag just läser om.
När det plötsligt börjar droppa från himlen tittar vi alla uppåt, helt tagna på sängen. Var kom molnen ifrån?? Jag småspringer bort till caféet bakom det enorma växthuset; ett litet, ljust trähus i empirestil med rum som doftar gamla papperstapeter och klassiskt kondisutbud. Dit kommer även det unga paret, de hade hunnit få i sig smörgåsarna men sätter sig under ett av parasollen på uteserveringen och smyger fram jordgubbarna. Jag sätter mig inomhus med en kaffe och en suukko, den klassiska finska kyssen från Brunbergs. Det är en skumboll doppad i mörk choklad, med olika smaker på skummet. Jag tar favoritsmaken toffee och funderar på hur jag ska lyckas frakta hem ett par lådor (eller fem) utan att de krossas på vägen …
Om Helsingfors (visserligen lugna) storstadspuls känns för hetsig tar jag en tur till stadens gröna hjärta. Botaniska trädgården är en fantastisk paradisoas mitt i stan, alldeles bakom järnvägsstationen.
http://www.luomus.fi/svenska/utstallningar/btg/

One response to “där allting andas kärlek

  1. Drömsk plats, och ÄLSKAR datespanandet, kan aldrig låta bli själv heller (iaf inga pinsamma matepisoder som på Gaijin..?) 🙂

Kommentera

