en liten hyllning dagen till ära

en liten hyllning dagen till ära

I dag, den tolfte juni, firas Helsingforsdagen. Datumet är faktiskt stadens födelsedag – den 12 juni 1550 grundades Helsingfors av Gustaf Vasa.

Denna dag blommar staden, här har bjudits på allt från allmän frukost på stadshusets innergård (copy paste, Stockholm, copy paste!) till lunchtango (och mycket annan dans), rundturer i universitetsbyggnaderna, gatubibliotek och findukade långbord i parkerna för den som önskar picknicka i sällskap … För att inte nämna enorma mängder gratiskonserter. Arrangörerna kan kanske så här i slutet av dagen känna sig lite bittra över att regnet strilade hela dagen (efter två veckors konstant värmebölja) och att himlen så, strax efter klockan 22, sprack upp till en strålande vacker natt. Men vad är väl ändå en sommar utan lite regn?

Så, Helsingfors, det är din dag i dag! Efter mer än två månader här har jag hunnit bli förtjust, förälskad, nedtagen på jorden, skeptisk, förvirrad, förvånad och så återigen – förälskad. Just i dag vill jag bara hylla dig och dina regnblanka kullerstenar och den där blandningen av syrén och hav (ibland nästan för tung), dina kringelikrokande gator och minitorg som ofta leder mig någon helt annanstans än dit jag var på väg, dina risiga hörnbarer i Berghäll och glassiga uteserveringar vid Esplanaden, språken vi delar – din finska som gör mig knäsvag, och din svenska som konstant inspirerar mig –, dina vackra bibliotek där jag har hittat tröst under grå dagar, dina parker där jag har fått spana på stadsborna, ja och dessa dina stadsbor!, som andra storstadsbor fast ändå inte, nyfiknare och mer leende än grannarna i Stockholm och kallare och mer reserverade än européer generellt. Fast aldrig om man bara vågar börja prata med dem; alla har tagit sig tid, stannat till, funderat och visat, delat med sig av tips och hunnit skratta lite med mig (om så bara åt sommaren och ljuset, den delade euforin).

En stad med skrattrynkor och saltstänk i luggen, lika delar melankoli och livslust. En stad väl värd att fira!

På riktigt den bästa stadsguiden http://www.helsinkilocalguide.com/

4 responses to “en liten hyllning dagen till ära

  1. Oj, vilken dröm. Vill man inte flyga dit på stört, till Finlands stolta huvudstad som du gjort till din. Vill insupa Helsingforsatmosfären åtminstone en vecka eller två. I sommarskrud, precis som du upplever den, så vill jag ha den. Tänk om man kunde lära sig finska också för att få hela paketet. Mitt planerade besök 2014 känns ljusår för långt bort.

Kommentera

