i mitt kvarter

där jag nu går

På slutet av min springrunda springer jag över Långa bron till Hagnäs där jag bor. Bron är inte särskilt lång – det stora avståndet mellan öarna som den förenar var samhällspolitiskt: i city fanns borgarna och i utkanten av stan, i Hagnäs, Berghäll och bortom mina kvarter, där bodde arbetarna. I dag är de kvarteren lika mycket slum som Södermalm är i Stockholm.Det är på Berghälls barer, i små ateljéer och delade kontorsutrymmen, under svartklubbsljusen och på Linjernas uteserveringar som finska trender föds i dag. Det är där studenterna bor, ungdomarna, bohemerna, artisterna och alla de andra med stora drömmar och lite (mindre) pengar.
Hur kan det ha sett ut när bron började byggas 1910 – hur många av dem i Berghäll som drömde om ett annat liv  på den tiden lyckades ta sig därifrån ? Tänker på Kjell Westös ”Där vi en gång gått” som vi läste med bokklubbstjejerna sist. Tack vare Westö är nästan varenda gata i Helsingfors levande för mig; det är inte bara mina egna minnen jag har härifrån, utan även minnena från alla Westös helsingforsare som kämpar för att skapa sig ett eget liv i storstan.

Numera ligger stans enda båtbar vid Långa bron. Uteserveringens bord spiller över på gräsmattan och ändå är det alltid fullt så snart det är dags för aw (vilket är tidigare i Finland än i Sverige!). Baren har lyckats med det som bron byggdes för: här förenas folk från hela stan och på det lilla utrymmet syns både kostymer, flipflop, glittriga jeans, vävda linnetyger, stilettklackar och trasiga Converse. Beställ en torr, finsk cider och skynda dig att ta det sista lediga bordet!

4 responses to “i mitt kvarter

Kommentera

