hemma hos fru ruter

hemma hos fru ruter

Bakom disken hänger en anslagstavla med uppnålade smycken och aftonväskor: sekelskifte, 1930-tal, 1960-tal… Handbroderat och glittrande, stora slipade stenar eller små, små pärlor fästa med mödosamma stygn. En kvinna frågar ägaren om det går bra att pröva – ”Jag kommer hur som helst inte att komma i den, men det skadar ju inte att försöka…”. Hon håller upp en hellång aftonklänning, en Armani från åttiotalets glada dagar. Den glittrar förföriskt, den också. Hon kommer ut med en suck, vi andra ger henne medkännande blickar. Italienska märken känns snåla i storlekarna om man är en nordisk amazon. Går man ännu tidigare tillbaka i modehistorien blir det ännu lite svårare att komma i klänningarna – midjorna är små och likaså ärmarna. Jag fyndar ett par vinröda pumps i en liten utförsäljningskorg samtidigt som A provar en strandklänning från 1950-talet. När hon kliver ut från provhytten drar en salt havsvind genom butiken; det är som om den vore skräddarsydd för henne. Under femtiotalet har det alltså levt en kvinna i Helsingfors med samma smak och samma kurvor som min vän. Tanken svindlar, jag undrar hur många gånger den klänningen har fått komma ut och beundras på Boulevarden eller på en promenad kring Tölöviken. Blev den kanske till och med plagget för en första dejt – eller en sista? Någon har varit lycklig eller olycklig i den klänningen, levt och känt och sedan bevarat plagget till eftervärlden. Att ta på sig en sådan klänning och känna att den passar, det är magiskt.
På varenda kvadratcentimeter i den lilla vintagebutiken med färgade glasfönster hänger det blusar, klänningar, kjolar och väskor, alla impregnerade med minnen av gångna fester och måndagsmorgnar. I fönstret ståtar drömmen, en kviltad Chanel. Pris: 2 300 euro. Jag nöjer mig trots allt med pumpsen för fem euro.

http://www.ruutu-rouvaoy.com/
http://www.ansa-kauppa.com/
http://vintagenettikauppa.fi/

4 responses to “hemma hos fru ruter

  1. Det är bara du i hela världen som kan få lilla mig att tycka att just en vintagebutik låter helt fantastisk. Jag va såld vid Anna i en sommarbris. ❤

    • mitt mission är inte bara att omvända alla som tror att Helsingfors inte är något speciellt, utan även alla som inte har upptäckt tjusningen med att ta på sig ett plagg som någon annan har fått leva, bli kär och gråta ett par bittra tårar i 🙂

  2. Åh Miia, du skriver rent förföriskt. Jag kan svårligen tänka mig nåt annat ställe jag vill åka till nu än till ditt Helsingfors och låta mig virvlas bort i vintageklänningar och hederligt finskt kaffe till tonerna av själadjup finsk musik. Tänk att inte alla förstått ännu att en vintageaffär är som alladins grotta som bara väntar på att få sina skatter upptäckta.

Kommentera

