fiolspelaren

fiolspelaren

”Så, jag har en kund i morgon som ska fixa håret inför en stor fest på Valborg. Tydligen superviktig. Han har självlockigt hår och säger att så snart han går utanför dörren så blir det lockigt. Det får inte vara minsta fukt i luften säger han, då blir det tydligen katastrof.”
”M-hm.”
”Jamen alltså, det han säger, det är att han alltid ser ut som en fiolspelare när han ska på fest. Det enda han vill är att slippa se ut som en fiolspelare. Eeh åå kåå, det är ju toppen, men hur tänker han att en sån ser ut? Och de där lockarna alltså, det är klart det kommer att regna på Valborg, så är det ju. Snälla, vill du ta den här kunden åt mig? Du får honom, han är din. Jag tror att han är singel.”
”Haha, nää du, nej tack. Jag är inte intresserad av herr Fiolspelare.”
”Jag säger inte att han inte är trevlig och stilig, det är verkligen en gullig kille och så, men med de där lockarna… Fiolspelare alltså.”
Jag ligger och får hårbotten masserad medan jag lyssnar på frisörerna. Schampot doftar kokos och min frisörs fingrar är magiska. Jag tänker att herr Fiolspelare gärna skulle få ge sina lockar till mig. Hoppas att han slipper fuktigt väder under Valborg.

På Studio Ysi sitter det en hel flock fjärilar på väggen, inredningen är en blandning av graffitifärger och avskalat. Under en jättespegel med ram i gult plexiglas står en liten femtiotalsbyrå i teak. Framför spegeln sitter jag, bakom mig står Hanna och drar fingrarna genom mitt hår samtidigt som hon försöker förstå vad jag vill. Hon har ett par fantastiska örhängen, små kaninhuvuden med långa läderfransar ända ner till nyckelbenen. Jag har haft samma frisör i ett årtionde och är rädd för att låta någon annan klippa i mitt hår. Känner mig lugnare när jag inser att Hanna är långt coolare än mig, men dessutom uppmärksam och superduktig. Hon hämtar mig en cappucino och en chokladbit och börjar sedan omvandla min risiga vinterfrilla till en blond sky. Jag glider ut som en modern Marilyn Monroe och får ett gäng stiliga helsingforsare att vända sig om. Synd att jag knappt märker det, alldeles för upptagen med att beundra min nya frisyr i ett skyltfönster.
http://www.studioysi.fi/

PS Hannas örhängen var från Helsingforsdesignduon KaksiTvå, http://www.kaksitva.com/

2 responses to “fiolspelaren

Kommentera

