arkadia international bookshop

arkadia

När man reser ensam känner man sig ibland… ensam. Oftast har man ingen anledning att göra det – sällskapet väntar ju där ute, det gäller bara att ta klivet utanför dörren. Eller snarare klivet in genom rätt dörr, till exempel den som leder in till Arkadia International Bookshop. Arkadia är ingen klassisk, murrig bokaffär, den är som ett dopp i en tunna med vårljus. Stora fönster och alltid ett evenemang på gång. Ian, ena halvan av ägarparet, bjuder in att titta igenom hela det underjordiska lilla nätverket av rum en trappa ner, och vågar man leta sig tillräckligt långt in hittar man både konstutställningar och bokarkiv. Hos Arkadia är det något på gång hela tiden, sedan jag skrev upp mig på mailinglistan har jag nästan varje dag ett meddelande om ett nytt evenemang. Jag gick på en cellokonsert, dagen innan hade det varit vernissage. Snart är det dags för ett boksamtal, och sedan är det vernissage på gång igen. På svenska, finska, franska, engelska… Internationellt var ordet. Man uppmuntras till att ta med sin dator och sitta och jobba i affären, där finns kaffe och te. När jag frågar om fika säger Ian att de inte har något ätbart – förutom de gånger när någon av kunderna har tagit med sig en kaka. ”Then we just share, all of us”. Och förresten säger han inte kunder, han säger guests. Ungefär så känns det hos Arkadia, som om man vore en väntad och varmt välkommen gäst.
Den som är lite extra efterlängtad har sin egen Arkadiamugg att drick kaffet ur, raden med små namnlappar är en fin katalog över affärens stammisar.

http://www.arkadiabookshop.fi/

4 responses to “arkadia international bookshop

  1. Vilket ställe det låter som! Ett alldeles drömlikt tillhåll på jorden. Om jag hade varit en tågresa bort hade jag slunkit in så ofta jag kunnat…; ) Och du, jag känner att den där Miiakakan snart kommer att stå där, garnerad och maffig i all sin prakt, att dela med likasinnade.

Kommentera

